Yrkesfag med toppidrett

Yrkesfag med toppidrett er et relativt nytt tilbud ved skolen vår. Her får elevene våre mulighet til å kombinere toppidrett med en yrkesfaglig utdanning. Foreløpig tilbyr vi toppidrett i kombinasjon med byggfag og helsefag.

Du vil starte fire av ukens skoledager med toppidrett, slik at du får restituert godt og kan trene ny økt på ettermiddagene.

Du vil minst få en økt i uken i din idrett, oftest to økter. Ellers blir det økter i basistrening og kroppøving/toppidrett.

For å søke på toppidrett så gjør du det på vanlig måte på vigo.no, i tillegg må du fylle ut et eget skjema som sendes til skolen. Du kan laste ned dette søknadsskjema her:

Skjemaet fylles ut og sendes på mail til frode.nygaard@skole.rogfk.no, eller pr post til:

​Haugaland vgs
Spannavegen 38
5531 Haugesund.

Fristen er 1. mars.

Hvorfor velge yrkesfag med toppidrett?

Du lærer

• om yrkesfaget du har valgt
  • hvordan trene for å bli bedre
  • om kosthold og hvordan drive med toppidrett.

Du får 8 timer med toppidrett/kroppsøving i uken dersom du velger yrkesfag med toppidrett.

Du må være

• interessert i helse eller byggfag
  • innstilt på trening hver dag, i og utenfor skoletiden
  • Interessert i å bli så god som mulig i din idrett

Hvorfor velge toppidrett ved Haugaland vgs

Du får muligheten til trene mye samtidig som du får en yrkesfaglig utdanning. Vi er den eneste skolen i Rogaland som tilbyr toppidrett i kombinasjon med en yrkesfaglig utdanning på denne måten.

Første året - Vg1

Utdanningen til de fleste yrkene tar normalt fire år. Du går de to første årene på skole. Etterpå er det to år opplæring i bedrift som lærling. Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg slik at du får studiekompetanse.

Du har 36 timer opplæring per uke både i fellesfag og programfag. Du bruker 5 timer i uken fra YFF faget til toppidrett.

Du fortsetter opplæringen innen utdanningsprogrammet du valgte på Vg1. På Vg2 velger du retning, og du kan velge mellom de programområdene som finnes på ditt valgte utdanningsprogram.

Du har 35 timer opplæring per uke både i fellesfag og programfag.

Andre året - Vg2

Du har gjennomsnittlig 36 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag. Du bruker 5 timer i uken fra YFF faget til toppidrett.

Tredje året - Vg3

Du blir normalt læring og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift. Læretiden er to år, og når du er ferdig med læretiden kan du ta fag- og svennebrev.

Bli lærling

Du har også mulighet til å ta Påbygg for å få studiekompetanse. Dette kan du gjøre etter at du har tatt fag- og svennebrev eller etter Vg2.

Veien videre

Opplæringen fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Når du har fullført kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning.