Haugaland vgs tilbyr vg2 anleggsteknikk fra høsten 2024

Fra neste skoleår vil Haugaland videregående skole tilby opplæring i vg2 anleggsteknikk. Dette betyr at ungdommer i videregående opplæring som vil bli førere av gravemaskiner, dumpere og hjullastere nå vil få muligheten til det lokalt.

Politikerne i Fylkestinget sa forrige uke ja til utdanningstilbudet, og elever som har fullført vg1 bygg- og anleggsteknikk eller Teknologi og industrifag (TIF) får nå muligheten til å søke. Søknadsfristen er 1. mars, som for andre vg2 løp.

Anleggsteknikk er et av de mest kostbare vg2 utdanningsprogrammene vi har i videregående skole i Norge, og dette er kun mulig å få til gjennom et samarbeid med lokale bedrifter.

Rogaland fylkeskommune har inngått en avtale med det lokale firmaet Futurum Norge as som har en stor maskinpark og et flott industriområde på Gismarvik.

Her vil elevene få opplæring i programfagene og få nødvendig trening i å arbeide med de forskjellige maskinene. Undervisningen vil derfor foregå delvis på Gismarvik og delvis på Haugaland videregående skole.

Elever som går på vg2 anleggsteknikk vil gå ut i et ordinært lærlingeløp etter vg2. De vil da kunne ta fagbrev etter to år i lære.

-Vi er svært glade for å få til dette tilbudet, sier rektor Solveig Rossebø Kalstad. Bransjen har vært svært positive og sier at det er meget stor sjanse for læreplass for de elevene som fullfører vg2.

Oppstart for den første klassen med plass til 15 elever er august 2024.