HAUGALAND VIDEREGÅENDE SKOLE
  • Forsiden
  • Info
    • Velkommen
    • Om skolen
    • Vår visjon
    • Lokaliteter
    • Skolerute 2018-19
    • Årsplan
    • Ansatte - Stab
    • Ansatte - Pedagogisk
    • Historikk
    • Internasjonalt
  • Utdanningsprogram
    • Bygg- og anlegg
    • Design og håndverk
    • Helse og oppvekstfag
    • Service og samferdsel
    • Kunst, design og arkitektur
    • Påbygg
    • TIP
    • Yrkesfag med toppidrett
    • Tilrettelagt opplæring
  • For elever
    • Viktig informasjon
    • Orden og atferd
    • Klasseoversikt
    • Timeplan
    • Elevrådet
    • Rådgivertjeneste
    • Skolehelsetjeneste
    • Studiesenter
    • Biblioteket
    • Kantine
    • Aksjon Sør Afrika
    • MOT
    • SkolePC'er og bøker
    • IKT på Haugaland
    • RFK elevportalen
    • Elevundersøkelsen
    • eStoffkartotek SafeUse
    • OLKweb Skole
  • For foresatte
    • Viktig informasjon
    • Psykososiale skolemiljø
    • Kartlegging
  • For søkere
    • Hjelp til søkere
    • SkolePC'er og bøker
    • Utdanningsprogram
    • Ingeniørutdanning
    • Kveldsundervisning
    • Søknadsskjema toppidrett
  • For ansatte
    • Outlook 365
    • Rom Reservasjon
    • itslearning
    • SMS-tjenesten
    • Timeplan
    • Hjernen & Hjertet
    • QM+
    • IOP-Logg
    • Pedagogisk IKT
  • Kontakt oss
  • Ledige stillinger
  • Filmer om skolen
Picture
Opplæringsloven §9a gir eleven en individuell rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.

Skolens forebyggende arbeid for å avdekke og stoppe mobbing/krenkende atferd foregår kontinuerlig.
Skolen arbeider aktivt og systematisk for å fremme et godt psykososialt miljø og har FASTE TILTAK for å sikre kontinuitet i det forebyggende arbeid.

GOD SKOLESTART
Første 14 dagene ved skolestart.
Skape et positivt og aktivt læringsmiljø.
Bidra til at elevene blir kjent å etablere trygghet med hverandre og lærerne.
Innsikt i skolens arbeidsmetoder og bevisstgjøre eleven i forhold til yrkesvalg.

SKOLENS ÅRSHJUL
Gir oversikt over skolens aktiviteter og faste systematiske tiltak i det forbyggende arbeid.

MENTORORDNINGEN
Bidra til at hver enkelt elev blir sett og individuelle behov blir synliggjort.
Gi eleven tilhørighet til en basisgruppe.
Arbeide med den enkeltes elevs personlige utvikling og gi eleven tiltro til egne ferdigheter
Mentor har pedagogisk og administrativt ansvar.

SYSTEMATISK ELEVUTVIKLING
Er en praktisk pedagogisk metode for å se den enkelte elev, tilpasse opplæringen ut fra den enkeltes elevs forutsetning og behov, og gi rom for elevmedvirkning.
Metoden har elevsamtalen og den positive relasjonen mellom lærer og elev sentralt.
Den har som hensikt å utvikle elevens evner faglig og sosialt.
Målet er at skolen skal ha felles verktøy i arbeidet med systematisk elevutvikling.

1. Elevsamtaler
Gi eleven mulighet til å påvirke sin skolesituasjon og gi rom for elevmedvirkning.
Se den enkelte elev, møte den enkelte elevs behov og bidra til sosial og faglig utvikling.
Bidra til å etablere tillit, trygghet og åpenhet mellom elev og lærer.
Mentor og faglærer har samtale med eleven høst og vår.

2. Mentorperm
Mentors arbeidsoppgaver og aktiviteter
  • Mentorinstruks
  • Systematisk elevutvikling: mål, hensikt og metode
  • Systematisk fraværsoppfølging
  • Årshjul for mentorenes aktiviteter
  • Tips til mentortimen
  • Mal for elevsamtaler

SKOLENS SOSIALE PEDAGOGISKE TJENESTE
Rådgiverteamet:
Sosialrådgiver, yrkesrådgiver, miljøarbeider og OT.
Samarbeid med skolepsykolog fra PPT og helsesøster.

Yrkesrådgiver
Informerer og veileder innen utdanning og yrkesutvalg.
Hjelper i søknadsprosessen.
Taushetsplikt!

Sosialpedagogisk rådgiver
Hjelper elever som sliter med å mestre skolen av psykiske eller fysiske årsaker.
Taushetsplikt!

Miljøarbeider
Tilrettelegger for miljøskapende trivselstiltak
Håndhever ordensreglementet for skolens inne og ute områder

OT tjenesten
Følger opp ungdom under 21 år som ikke har skole eller læreplass.
Elever som har bestemt seg for å slutte på skolen skal ha samtale med OT før de slutter.

Skolepsykolog
Skolen gir tilbud om samtale med skolepsykolog.
Henvisning fra sosialrådgiver med elevens godkjenning.

Helsesøster
Hjelper elever med spørsmål om sin psykiske og fysiske helse
Prevensjon. Graviditetstest, klamydiaprøve og med spørsmål om røykt, alkohol og rus.
Taushetsplikt!
Kontortid 2 1/2 dag i uken.

PSYKISK HELSEPROGRAM
Undervisning og oppfølging i psykisk helse for alle VG1 klasser

SPESIALPEDAGOGISK TJENESTE
Spesialpedagogisk team:
Avdelingsleder for spesialpedagogikk, psykolog fra PPT, sosialrådgiver og avdelingsleder.
 
MOT
Forebygging av rus, mobbing og rasisme.
Skal bidra til å skape gode holdninger som bidrar til å redusere og forebygge rusmisbruk.
Skal bidra til å bevisstgjøre og skape gode holdninger hos elever og ansatte, slik at alle har ”MOT” til å si i fra for å skape et godt arbeids- og læringsmiljø på skolen.
Skolen har MOT ambassadører/ informatører.

FOREBYGGENDE GRUPPE I POLITIET
Skolen har tett samarbeid med forebyggende gruppe i politiet.
Konflikthåndtering, informasjon om rus, vold og kriminalitet og hjelp i enkeltsaker.

STUDIESENTERET
Tett oppfølging av elever som trenger eller ønsker et annet arbeidsopplegg enn den vanlige klassen. Det kan gjelde i ett eller flere fag. Studiesenteret følger skolens retningslinjer.
- Styrke ferdighetene i matematikk, norsk og engelsk og hjelpe eleven til å fullføre påbegynt opplæring
- Økt fullføring av videregående opplæring
- Hjelpe elever med negative karakterer og som har etterslep fra tidligere år til å fullføre påbegynt opplæring

SAMARBEID UNGDOMSSKOLE – VIDEREGÅENDE SKOLE
Elever som trenger spesiell oppmerksomhet i overgangen ungdomsskole – videregående skole og som står i fare for å bryte opplæringsløpet.
Samarbeid mellom ungdomsskoler og Haugaland videregående skole for å sikre god overgang og etablere nettverk rundt en ungdom.

ELEVRÅD OG SKOLEMILJØUTVALG
Elevmedvirkning:
Skolen tilrettelegger for elevrådsarbeid der elevene aktivt tar del i skolens planlegging og utvikling. Informasjon og arbeid som er gjort fra elevrådet og skolemiljøutvalget blir gjort kjent for skolens elever.

ELEVUNDERSØKELSEN
Skolen gjennomfører årlig elevundersøkelsen.
Resultater og analyser utviklet av læringslabben blir gjennomgått med personalet og elevrådet.
Tiltak i forhold til resultatene blir drøftet og tatt med i den videre virksomheten.

HELSE, MILJØ OG SIKKERHET – HMS
Haugaland vgs skal være en god arbeidsplass hvor ansatte og elever trives og får utvikle seg.
Skolen skal legge vekt på sikkerhet og forebyggende helsearbeid.
  • Faste HMS runder med oppfølging av konkrete tiltak.
  • Kurs i livredning for ansatte 
  • Plan for håndtering av katastrofer
Årlig gjennomgang med personalet.

SKOLENS VIRKSOMHETSPLAN
"Læring for livet!"
Virksomhetsplanen skal være styringsredskap for skolen og skal angi alle hovedaktiviteter som skolen skal engasjere seg i gjennom skoleåret.
Noen aktiviteter skal ha mer fokus og høyere prioritet enn andre i løpet av skoleåret.

SKOLENS HANDLINGSPLAN: DET PSYKOSOSIALE MILJØ
Det er utarbeidet en handlingsplan for det psykososiale miljø.
  • Alle elever ved Haugaland vgs skal oppleve et trygt og godt arbeidsmiljø fritt for mobbing/ krenkende atferd
  • Skolen skal sikre at elevens rettigheter oppfylles
  • Ulike tiltak skal settes i verk som forebyggende
  • Skolen skal ha en plan for tiltak som må/kan settes i verk umiddelbart dersom det oppstår trusler mot det psykososiale arbeidsmiljø
  • Gjennomgang med de ansatte, elevrådet og tillitsvalgte.
Picture