Opplæringsloven §9a gir eleven en individuell rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Skolens forebyggende arbeid for å avdekke og stoppe mobbing/krenkende atferd foregår kontinuerlig. Skolen arbeider aktivt og systematisk for å fremme et godt psykososialt miljø og har FASTE TILTAK for å sikre kontinuitet i det forebyggende arbeid. GOD SKOLESTART Første 14 dagene ved skolestart. Skape et positivt og aktivt læringsmiljø. Bidra til at elevene blir kjent å etablere trygghet med hverandre og lærerne. Innsikt i skolens arbeidsmetoder og bevisstgjøre eleven i forhold til yrkesvalg. SKOLENS ÅRSHJUL Gir oversikt over skolens aktiviteter og faste systematiske tiltak i det forbyggende arbeid. MENTORORDNINGEN Bidra til at hver enkelt elev blir sett og individuelle behov blir synliggjort. Gi eleven tilhørighet til en basisgruppe. Arbeide med den enkeltes elevs personlige utvikling og gi eleven tiltro til egne ferdigheter Mentor har pedagogisk og administrativt ansvar. SYSTEMATISK ELEVUTVIKLING Er en praktisk pedagogisk metode for å se den enkelte elev, tilpasse opplæringen ut fra den enkeltes elevs forutsetning og behov, og gi rom for elevmedvirkning. Metoden har elevsamtalen og den positive relasjonen mellom lærer og elev sentralt. Den har som hensikt å utvikle elevens evner faglig og sosialt. Målet er at skolen skal ha felles verktøy i arbeidet med systematisk elevutvikling. 1. Elevsamtaler Gi eleven mulighet til å påvirke sin skolesituasjon og gi rom for elevmedvirkning. Se den enkelte elev, møte den enkelte elevs behov og bidra til sosial og faglig utvikling. Bidra til å etablere tillit, trygghet og åpenhet mellom elev og lærer. Mentor og faglærer har samtale med eleven høst og vår. 2. Mentorperm Mentors arbeidsoppgaver og aktiviteter
SKOLENS SOSIALE PEDAGOGISKE TJENESTE Rådgiverteamet: Sosialrådgiver, yrkesrådgiver, miljøarbeider og OT. Samarbeid med skolepsykolog fra PPT og helsesøster. Yrkesrådgiver Informerer og veileder innen utdanning og yrkesutvalg. Hjelper i søknadsprosessen. Taushetsplikt! Sosialpedagogisk rådgiver Hjelper elever som sliter med å mestre skolen av psykiske eller fysiske årsaker. Taushetsplikt! Miljøarbeider Tilrettelegger for miljøskapende trivselstiltak Håndhever ordensreglementet for skolens inne og ute områder OT tjenesten Følger opp ungdom under 21 år som ikke har skole eller læreplass. Elever som har bestemt seg for å slutte på skolen skal ha samtale med OT før de slutter. Skolepsykolog Skolen gir tilbud om samtale med skolepsykolog. Henvisning fra sosialrådgiver med elevens godkjenning. Helsesøster Hjelper elever med spørsmål om sin psykiske og fysiske helse Prevensjon. Graviditetstest, klamydiaprøve og med spørsmål om røykt, alkohol og rus. Taushetsplikt! Kontortid 2 1/2 dag i uken. PSYKISK HELSEPROGRAM Undervisning og oppfølging i psykisk helse for alle VG1 klasser SPESIALPEDAGOGISK TJENESTE Spesialpedagogisk team: Avdelingsleder for spesialpedagogikk, psykolog fra PPT, sosialrådgiver og avdelingsleder. MOT Forebygging av rus, mobbing og rasisme. Skal bidra til å skape gode holdninger som bidrar til å redusere og forebygge rusmisbruk. Skal bidra til å bevisstgjøre og skape gode holdninger hos elever og ansatte, slik at alle har ”MOT” til å si i fra for å skape et godt arbeids- og læringsmiljø på skolen. Skolen har MOT ambassadører/ informatører. FOREBYGGENDE GRUPPE I POLITIET Skolen har tett samarbeid med forebyggende gruppe i politiet. Konflikthåndtering, informasjon om rus, vold og kriminalitet og hjelp i enkeltsaker. STUDIESENTERET Tett oppfølging av elever som trenger eller ønsker et annet arbeidsopplegg enn den vanlige klassen. Det kan gjelde i ett eller flere fag. Studiesenteret følger skolens retningslinjer. - Styrke ferdighetene i matematikk, norsk og engelsk og hjelpe eleven til å fullføre påbegynt opplæring - Økt fullføring av videregående opplæring - Hjelpe elever med negative karakterer og som har etterslep fra tidligere år til å fullføre påbegynt opplæring SAMARBEID UNGDOMSSKOLE – VIDEREGÅENDE SKOLE Elever som trenger spesiell oppmerksomhet i overgangen ungdomsskole – videregående skole og som står i fare for å bryte opplæringsløpet. Samarbeid mellom ungdomsskoler og Haugaland videregående skole for å sikre god overgang og etablere nettverk rundt en ungdom. ELEVRÅD OG SKOLEMILJØUTVALG Elevmedvirkning: Skolen tilrettelegger for elevrådsarbeid der elevene aktivt tar del i skolens planlegging og utvikling. Informasjon og arbeid som er gjort fra elevrådet og skolemiljøutvalget blir gjort kjent for skolens elever. ELEVUNDERSØKELSEN Skolen gjennomfører årlig elevundersøkelsen. Resultater og analyser utviklet av læringslabben blir gjennomgått med personalet og elevrådet. Tiltak i forhold til resultatene blir drøftet og tatt med i den videre virksomheten. HELSE, MILJØ OG SIKKERHET – HMS Haugaland vgs skal være en god arbeidsplass hvor ansatte og elever trives og får utvikle seg. Skolen skal legge vekt på sikkerhet og forebyggende helsearbeid.
SKOLENS VIRKSOMHETSPLAN "Læring for livet!" Virksomhetsplanen skal være styringsredskap for skolen og skal angi alle hovedaktiviteter som skolen skal engasjere seg i gjennom skoleåret. Noen aktiviteter skal ha mer fokus og høyere prioritet enn andre i løpet av skoleåret. SKOLENS HANDLINGSPLAN: DET PSYKOSOSIALE MILJØ Det er utarbeidet en handlingsplan for det psykososiale miljø.
|